Facebook har ändrat sin algoritm med syfte att skapa meningsfulla diskussioner i kommentarsfälten. Algoritmen prioriterar numera interaktion mellan vänner och bekanta istället för inlägg från mediebolag och företag. Hur ser förändringen ut och hur påverkar detta dig som marknadsförare?

Världen tog nyligen ett djupt andetag när Facebooks senaste ändring i algoritmen släpptes. Algoritmen som förändras med jämna mellanrum för att höja användarupplevelsen påverkar flödesförändringen i den sociala plattformen och avgör vilka inlägg som hamnar högt eller lågt i nyhetsflödet. Algoritmens förändringen spås påverka företagskonton hårdare än tidigare och inlägg som leder till relevanta diskussioner ska hädanefter hamna högre upp i nyhetsflödet med syfte att skapa meningsfulla diskussioner i kommentarsfälten. Självaste Herr Zuckerberg har uttalat sig via ett offentligt inlägg på Facebook

“Vi har den senaste tiden fått feedback från våra användare om att poster från företag, varumärken och media konkurrerar ut det personliga som får oss att få kontakt med varandra.”

Facebook går tillbaka till sin grundidé, att sammanföra människor med varandra. Mer fokus på integration mellan nära och kära och mindre reklam. Men vad får detta för framtida konsekvenser för varumärken? Hur behöver marknadsförare ändra sitt sätt att kommunicera på för att få större synlighet i nyhetsflödet och bibehålla interaktionen med sina följare via Facebook? Och framförallt, kommer det här ha inverkan på Instagrams framtida algoritm?

Vi har samlat ihop några förändringar som skapats i den uppdaterade algoritmen som vi tror kommer utmana marknadsföringen för varumärken framöver:

Att uppmana sina följare

Företag som använder sig av olika slags uppmaningar till sina följare får sämre rankning på den sociala plattformen. Att exempelvis uppmana till att tagga varandra, dela och gilla inlägg eller sidor kan ge sämre rankning. Även uppmaning att lämna en kommentar i form av siffror, emojis eller liknande kommer straffas med lägre rankning.

Content is King
Inlägg som skapar meningsfull interaktion i kommentarsfältet kommer att rankas högre i Facebook- flödet. Såväl som informativa inlägg och interaktion med familj och vänner ska rankas högre. Företagssidor som delar falska nyheter får inte längre annonsera.