Vi är medvetna om att det finns falska konton på Instagram och tyvärr finns det många individer som kallar sig ”influencers” genom att köpa följare, likes och kommentarer. I och med att branschen växer explosionsartat så finns det många som vill ta den snabba vägen till kändisskap och tyvärr kan detta påverka andra som lägger ett hårt arbete på sina sociala konton.

Boostified har hårda rutiner vid rekrytering av influencers till vårt nätverk. Vi jobbar kontinuerligt med att scanna av influensers och granskar alla innan de beviljas med i nätverket. Syftet är att bidra till en positiv utveckling av influencer-branschen så att varumärken och influencers kan få ut ett bra samarbete med varandra.

Men tyvärr så finns det många metoder att försöka undvika att bli upptäckt med ett falskt Instagram konto idag. Vi gör vårt bästa med att vara pålästa och uppdaterade med de senaste metoderna för att undvika falska Instagram konton.

Vi kommer i framtiden att ha tuffare antagningskrav då vi fick kännedom att ett falskt konto lyckades att bli antagen till vårt nätverk!

Vi vill även uppmana till att fler ska anmäla misstänksamma Instagramkonton. Ju fler som anmäler ett konto desto snabbare blir det ett prioriterat fall för Instagrams tekniker att stänga ner. Vi på Boostified tycker att vi tillsammans kan ta ett ansvar och anmäla så fort man ser något som ser misstänksamt ut. Så som det ser ut idag på Instagram så kan vem som helst gå in och starta ett falskt konto, tyvärr!

Vårt bidrag är att dela med oss av våra metoder och rutiner så att fler kan upptäcka falska konton på Instagram.

Våra rutiner:

  1. Granskar influencernas följare, när vi får in nya ansökningar i vår webbapp så granskar vi influencers följare. Om majoriteten av profilens följare inte har några bilder är det en större sannolikhet att kontot är falskt. Ett falskt konto som följer en influencer följer oftast väldigt många personer (tusentals) men har knappt några hundra själv.
  2. Granskar influencernas inläggs antal, här brukar vi kika på om profilen exempelvis har 42st inlägg och 15k följare. Det är inte rimligt att ha så många följare när man publicerat så få bilder. Absolut kan man rensa sitt konto på bilder men eftersom vår policy är att inte radera samarbets inlägg så kan man ej lita på att detta konto inte kommer radera samarbeten i framtiden.
  3. Granskar influencernas engagemang = likes/kommentarer, här granskar vi om influencern har äkta kommentarer och likes. Kommentarer kan man oftast se om följarna kommenterar på engelska eller kommenterar märkliga saker som ej är relevanta för bilden. Dock är detta inte helt säkert med tanke på att man idag även kan köpa kommentarer på svenska som är relevanta till bilden. Något vi också tittar över är likes på bilderna om det är konton som är privata, inte har några bilder och följer en stor skara av influencers.
  4. Granskar influencernas visningar på klipp, än så länge så kan man bara köpa följare, likes och kommentarer men inte visningar på inlägg som är ett videoklipp. När vi rekryterar in influencers i nätverket kollar vi alltid om de lagt upp en video för att se om den matchar följarantal. Visningar brukar ligga på runt 40% av ens räckvidd eller mer.
  5. Ber om influencerns målgrupp, i vissa fall ber vi om en målgruppsprintscreen från en influencer. Har man en facebook sida kopplad till sin Instagram kan man få ut information som vilka länder och städer dina följare kommer ifrån, vilken ålder de har osv. Om man har falska följare syns det oftast på att en influencer har följare från Asien, Mellanöstern och USA. Detta gäller endast svenska micro-influencers med tanke på att de större kontona oftast etablerat sig internationellt.
  6. Ha en öppen kommunikation med influencern, det är viktigt för oss att det är tydligt att vi arbetar professionellt tillsammans med en influencer. Därför har vi alltid en öppen kommunikation. Har en influencer falska följare ber vi dem alltid att antingen rensa bland sina följare eller kontakta Instagram som kan se över dessa falska konton..
  7. Rutiner om någon skulle meddela oss att de misstänker att vi har en profil med köpta följare. Om företag eller influencers informerar oss att vi har influencers i nätverket med köpta följare så tar vi kontakt med profilen direkt och ber om en printscreen av målgruppen.
  8. Övrigt, tyvärr så vill människor tjäna pengar på att sälja tjänsten med följare, likes och kommentarer och “bjuder” därför på detta under en kortare period för att locka influensers att köpa mer. Detta är något man inte kan styra utan sker utan ens vetskap.

Tveka inte att höra ev er om ni har några funderingar till info@boostified.se

/Team Boostified