Den 22 mars offentliggjorde Instagram sina nya förändringar i deras algoritm. Enligt meddelandet kommer deras nya algoritm att visa bilder och videos i en mer kronologisk ordning tillsammans med en “Ny inlägg” -knapp för att ge användaren möjlighet att själv bestämma när de vill uppdatera sitt flöde.

Den första ändringen är alltså tillägget av “Nya inlägg” -knappen som tillåter användare att manuellt uppdatera sina flöden. Detta efter att många upplevt att man inte kunnat scrolla i flödet utan att automatiskt bli uppskickad när flödet uppdaterats. Denna funktion fokuserar alltså på att förbättra användarupplevelsen.

Vi specificerar… Den nya, “Ny inlägg”- knappen, låter dig välja när du själv vill uppdatera, istället för att det sker automatiskt. Trycker du på knappen hamnar de nya inläggen högst upp i flödet. Väljer du att avstå kommer du att stanna där du är. Detta för att flödet på Instagram ska kännas aktuellt, roligt men framför allt på dina villkor.

Den andra förändringen är något viktigare. Enligt Instagram kommer den nya algoritmen att lägga större vikt på tidpunkten något publiceras. Därmed förhindras gamla inlägg att visas högt i ditt flöde. Detta betyder inte att allt sker helt i kronologisk ordning. Vad algoritmen gör är mer att prioritera nytt material. Faktorer som påverkar algoritmen är bland annat hur mycket engagemang ett inlägg har och hur länge man tittar och läser ett inlägg.

Så vad betyder den nya algoritmen för dig som företag?

Först av allt har tiden och klockslaget blivit viktigare när du väljer att publicera. Före förändringen var det mer vanligt att hitta äldre innehåll i ditt flöde. Det beror på att inläggen hade en längre halveringstid med algoritmen. Med ett kronologiskt flöde är tiden den viktigaste faktorn för vad som visas på ditt flöde – men om algoritmen hittar inlägg du verkligen gillar, kommer det att visa det även om det är 3-5 dagar gammalt.

Eftersom Instagram har lovat att förhindra att äldre inlägg visas på våra flöden betyder det också att inlägg nu har en kortare halveringstid.

Därför måste företag vara mer medvetna om när deras målgrupp är mest aktiv på Instagram, för att timea och optimera sina inlägg vid dessa tidpunkter. Risken är annars att man hamnar längre ner i flödet och på sikt försvinner helt, då man går miste om bra engagemang. Det kräver även att företag kommer behöva posta mer frekvent.

En bra Instagram-strategi för nya post bör kanske vara på varje företags ”to-do-list”.