Skatteverket sätter striktare beskattningsregler som kommer att påverka alla som sponsrar influencers med produkter och tjänster. Boostifieds lösning betalar influencers skatt och ser därmed till att alla företag kan fortsätta att sponsra ut produkter som vanligt.

Det började tidigt i våras med ett rykte att Skatteverket skulle bli hårdare med att kontrollera skatten inom influencer marketing. Alla jobb ska på någotvis skattas men kommer verkligen unga människor veta hur man gör? Eller snarare kanske strunta i det? Vi vill inte chansa och jobbade utifrån ryktet vi hörde med att den som är uppdragsgivare oavsett betalningsmetod kommer från och med januari 2019 bli en arbetsgivare”, säger VD och Grundare av Boostified, iMad Ibrahim.

Från och med januari 2019, och för vissa arbetsgivare redan juli 2018, gäller nya regler för arbetsgivardeklarationen. Alla registrerade arbetsgivare har skyldighet att redovisa utbetalningar och gjorda skatteavdrag på individnivå varje månad. Det vill säga att allt från kontanter, produkter, tjänster, pressutskick, lånekläder, (icke skyddskläder ) m.m. blir en betalning som kommer behöva att beskattas.

Den 23 augusti under ett seminarium på Berghs i Stockholm som Boostified höll tillsammans med Skatteverket blev allt bekräftat. Skatteverket tog nu initiativet att besvara alla oklarheter inom influencer marketing. “Att Skatteverket kontaktade just oss är också väldigt passande, då vi i dagsläget har tusentals micro-influencers i vår digitala plattform som inte har egen f-skattsedel”, säger VD och Grundare av Boostified, iMad Ibrahim.

Uttrycket micro-influencers innebär oftast att de har från 1000 följare och uppåt på sina sociala medier som tex Instagram. Många utav Boostifieds micro-influencers är unga och nya i branschen vilket innebär att det inte är lika självklart att de har koll på alla lagar och regler, som det är för större mer etablerade influencers.

Här är några exempel om vad som gäller i några vanliga situationer som Skatteverket hjälper dig att besvara.

Jag har fått produkter, måste jag betala skatt?
Ja. Grundregeln är att du ska betala skatt om du behåller en produkt oavsett om du gör reklam för den eller inte. Det du behöver betala skatt för är priset som du själv hade betalat om du köpt produkten – det kan vara alltifrån produkter för små summor till märkesjeans och mobiltelefoner.

Du behöver också betala skatt för produkter som du har fått men som du ger bort eller lottar ut till dina följare, värdet spelar ingen roll. Du behöver inte skatta för en produkt som du returnerar eller inte ens hämtar ut.”

Jag har fått en gratis resa och boende av en samarbetspartner, måste jag betala skatt?
Ja, om du får biljetter och hotellrum för att du har eller ska marknadsföra din samarbetspartners produkt eller tjänst. Det finns undantag som gör att din ersättning kan vara skattefri, ett typiskt undantag är om du bloggar för ett företag där du är anställd och reser i tjänsten.”

Se källa här

“Frågorna är oändliga och det är inte lätt att ha koll på allt. Vårt mål är att vi ska bli ett filter för influencers och företag. Vi vill att de ska kunna fokusera på sina varumärken och vi hjälper till med den administrativa delen. Efterfrågan på att skicka ut produkter till influencers är stor. Vi kommer till årsskiftet att göra en större satsning i Europa genom en nyemission”, säger iMad Ibrahim, medgrundare av Boostified.

 

Kort om Boostified

Boostifieds affärsmodell bygger på en helhetslösning i deras digitala plattform där hantering av utskick på produkter och tjänster ingår. I nuläget har Boostified några tusen influencers i nätverket och ett 100-tal betalande varumärken i hela Norden.